Eric Rohmer använder aldrig musik i sina filmer förutom om någon skiva skulle spelas i bakgrunden av scenen. Avsaknaden av musik är ett grepp för att stärka den realistiska känslan ytterligare.
I Min natt med Maud (originaltitel: Ma nuit chez Maud) har Rohmer skrivit både manus och regisserat. Det är en film i typisk fransk stil med en begränsad yttre handling där dialog upptar det mesta av filmen. Dess huvudkaraktär Jean-Loius är en katolik som brottas med sin religion. Jean-Louis Trintignant som själv icke troende var först tveksam till rollen som Jean-Louis, men övertalades av Rohmer som ansåg att dennes distans till religionen skulle ge dynamik åt rollgestaltens ambivalens.
I filmen framförs intressanta diskussioner av filosofisk art. I den franska tänkaren Pascals anda framförs idén om att även om ens religiösa tro tycks vila på något högst osannolikt är det svårt att ge upp sin tro då den trots sin osannolika grund medför ett oändligt hopp.
Men det är mötet med Maud (Françoise Fabian) som driver handlingen framåt. Jean-Loius är attraherad av henne och en innerlig relation uppstår, men hon är inte katolik. Dessutom skulle en fördjupning av deras relation innebära äktenskapsbrott då hon är gift, vilket är oförenligt med katolsk lära.
Ämnet i Min natt med Maud är kanske inte fullt så angeläget för en del och det lär finnas dem som finner dialogen är alltför högtravande. Men filmen är förmodligen sann utifrån den gestaltade miljön och dessutom är Jean-Louis Trintignant och Françoise Fabian imponerande i sina roller – resultatet blir en förstklassig relationsfilm.
Filmens betyg: