Chantal Akermans Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles utspelas under tre dagar i en kvinnas liv, Jeanne Dielman spelad av Delphine Seyrig. Vi får se henne i hemmet under utdragna sekvenser. Kameran är statisk. Den följer inte alltid personen i fokus som delvis eller helt kan komma utanför bild tills denne återvänder.
Vad som utspelas är främst triviala saker i hemmamiljö. Vi får se Jeanne laga mat och duka fram. Gå mellan rummen, släcka och tända. Vi får se henne ta emot en kund – hon säljer sex för att få det gå ihop ekonomiskt. Sedan får vi se henne ta ett bad som pågår ett par minuter. Efter den något utdragna badscenen få vi se henne ta på sig kläder och rengöra badkaret omsorgsfullt. Och så vidare. Hushållssysslorna avlöser varandra och kameran registrerar dessa.
Kanske överflödigt att nämna, men den yttre handlingen är begränsad i Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles. Till exempel sker ett besök i en klädaffär. Jeanne ska inhandla en knapp, men tyvärr finns ingen i rätt storlek.
Uppenbarligen är det i det implicita vi som tittar ska finna vad filmens egentliga ”budskap” är i detta avgjort minimalistiska filmverk. Då uttrycksmedlen är få, vilket förstås är ett medvetet val, återstår tolkningar i undertexten. I filmanalyser av verket brukar det framhållas hur filmen är en studie över mänsklig oro och hur vardagsrutiner används för att undkomma dessa. Filmen tar lång tid på sig för att säga detta, omkring tre timmar och tjugo minuter. Det känns ibland drygt att upptäcka den förmenta undertexten i Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles.
Filmens betyg: