Efter att en kvinna avlossat ett flertal revolverskott mot sin man och dennes älskarinna hamnar fallet i rätten under brottsrubriceringen mordförsök. Paret Amanda (Katharine Hepburn) och Adam (Spencer Tracy) läser om nyheten på morgonen, vad de ännu inte vet är att de både kommer bli delaktiga i målet som advokat respektive åklagare.
Amandas roll som kvinnans advokat är allt annat än behagligt för Adam som mer än en gång ber henne avsäga sig fallet. Amanda har dock funnit fallet innehålla ett flertal brännande aspekter som rör kvinnofrågan och vill högst gärna medverka.
De möts således i rätten på varsin sida och en holmgång tar sin början på genusladdat slagfält. Deras nya roller i rättssalen påverkar trivseln i det äktenskapliga hemmet till det sämre – mannen blir alltmer surmulen av den kvinnliga utmanarens konster. De surmulna blickarna övergår till vresighet och slutligen utbrister Adam hela sin motvilja: ”I’m old-fashioned. I like two sexes. I don’t like being married to what is known as a ´new woman´. I want a wife not a competitor”.
Kvinnans roll i samhället såg annorlunda ut under 1940-talet då Adam’s Rib utspelar sig, men flera av perspektiven har inte förlorat sin aktualitet. Fast det är knappast som ett politiskt inlägg Adam’s Rib ska ses i första hand utan som en strålande komedi med bevarad fräschör. Vid sidan av det goda uppslag som är utgångspunkt för intrigen håller det mesta toppklass, däribland dialogen och skådespeleriet. För regi står George Cukor.
Filmens betyg:
Adam’s Rib är med på Topplista över bästa komedi filmer.