I The African Queen (Afrikas drottning, 1951) som filmades med Technicolor fick biopubliken för första gången se Humphrey Bogart i färg och det är också en av fåtalet färgfilmer Bogart gjorde, här i en av sina sista roller.
Hans motspelare i The African Queen är Katharine Hepburn som gör en lysande insats och det är filmstjärnornas dynamiska spel tillsammans med en väl anlagd story som gör detta till en storfilm.
Hepburn spelar missionären Rose vars strama pose och civiliserade manér utgör en stark kontrast till Bogarts karaktär. Han spelar Charlie som är kapten på ”African Queen” och bland annat levererar posten till Rose och hennes bror där de befinner sig i en by i östra Afrika. Han har också ett stort lager gin på båten som tycks vara för hans egen förtäring.
Efter att tyska soldater trampar in i byn och bränner ner infödingarnas hyddor – filmen utspelar sig i inledningsskedet av första världskriget – förändras förutsättningarna och Rose måste fly och det kan endast ske via floden och på ”African Queen”.
Att tvingas dela ett begränsat utrymme med en främmande man blir en prövning för Rose på många plan och i synnerhet då Charlie är en vild man som uttrycker sig ovårdat och tycks ha saker i tankarna som oroar Rose.
Det utvecklas dock till en minnesvärd kärlekshistoria där umbärandena är många och en symbolisk nivå kan inläsas parallellt med hur händelserna utvecklas. Filmen fängslar genomgående även om avslutningen kanske gör att filmens huvudtema tappar fokus. För regi står John Huston.
Filmens betyg:
Recension av Oskar Strandberg