I Hombre spelar Paul Newman en man som levt sitt liv med indianer innan ett testamente gör honom ägare till ett enkelt hotell. Han har dock ingen lust att ägna sig åt att förestå en sådan verksamhet och säljer den genast. När han åter lämnar staden hamnar han på samma transport med personer vilka alla har olika skäl att snabbt lämna staden. På vägen till nästa stad råkar de ut för ett bakhåll och passagerarna tvingas bekänna färg.
Hombre är definitivt en så kallad revisionistisk western, vilket innebär att den bryter mot traditionella genrekonventioner. Detta märks bland annat hos John Russell (Newman) som inte är den sedvanliga hjälten utan är mänsklig nog att mest bry sig om sina egna intressen och avstår helst från att hamna i en farofylld situation. Dock bär Newman med sig sin persona och likt hans karaktär i Cool Hand Luke vet man inte riktigt var man har honom och han är beredd att göra stora offer om detta är den mest konsekventa handlingen.
Newman är för övrigt utmärkt i sin lakoniska framtoning och man saknar varken John Wayne, James Stewart eller någon annan i denna film. Även skådespelarna i de andra huvudrollerna agerar väl.
Regissör är Martin Ritt som även samarbetade med Paul Newman i Hud. Ritt har skapat en western full av realism, vilket dock inte förhindrar att detta är en verkligt fängslande film. En del må säkert efterfråga mer action, men Hombre ska ha en eloge för att den låter tystnaden vara länge mellan skottlossningarna och ägnar mycket tid åt karaktärerna och de moraliska frågor som uppstår.
Filmens betyg: