Det var med förväntan jag såg fram emot del två av Snabba Cash – och i mångt och mycket blev jag inte besviken trots den lite annorlunda berättarformen gentemot den första filmen. I och för sig inget konstigt då filmerna har olika regissörer: Daniel Espinosa och Babak Najafi (den senare Snabba Cash 2).
Den andra filmen tar sin början där den första slutade. Vi får följa huvudkaraktärerna JW, spelad av Joel Kinnaman, Jorges (Matias Varela) och Mahmoud (Fares Fares) under deras fortsatta liv i Stockholms undre värld. Deras öden vävs samman elegant under filmens gång och mynnar ut i en slutgiltig konfrontation.
JW har precis avtjänat sitt straff tillsammans med sin forna fiende Mrado (Dragomir Mrsic) – vilka har blivit vänner under vistelsen bakom galler. Under tiden har JW slipat på en affärsplan med sin Stureplanspolare Nippe (Joel Spira), en plan som ska föra honom tillbaka till rätt sida om lagen. Men det går inte som han har tänkt sig och JW tvingas möta sina inre plågoandar som åter leder honom in i negativa mönster och kriminalitet.
Fotot är bitvis poetiskt målande i kontrasterna mellan det vackra och det brutala och omedvetet förs mina tankar till Terrence Malick:s The Thin Red Line (1998). Dock så tycker jag denna form av filmberättande kräver längre speltid för att komma till sin fulla rätt, det saknar Snabba Cash 2 (99 min) – istället får jag känslan av att regissören blivit tvungen att kompromissa för att säkra ännu en kassasuccé, tyvärr.
Del två i filmsagan har en närmast dystopisk framtoning och sällan har jag sett mitt Stockholm gestaltas på liknande sätt. Och precis som sin föregångare är det inget skönmålande av gangstervärlden som gör sig gällande, något som visserligen inte på något sätt är unikt. Men med Jens Lapidus romanskildring som stöttepelare har filmerna om huvudstadens baksida – enligt mig – ännu inte överträffats inom svensk film och kommer säkerligen inte göras på lång sikt.
Regi: Babak Najafi
Manus: Maria Karlsson, Jens Lapidus m.fl.
Roller: Joel Kinnaman, Mattias Varela,
Dragomir Mrsic, Fares Fares m.fl.
Filmens betyg:
Recension av Andreas Ellhar