Filmklassiker

Ett urval av filmklassiker.

The Graduate (Mandomsprovet)

Filmklassiker filmruta 1The Graduate skildrar Benjamin i övergången till vuxenlivet. Benjamin – som med stor äkthet spelas av Dustin Hoffman – har just tagit examen och har en lovande framtid inför sig. Men veckorna går och Benjamin driver mest omkring på en luftmadrass i familjens swimingpool. Förvirrad letar han efter något och påbörjar en relation utan känslomässig insats. Då han till slut finner Elaine är det för sent.

The Graduate utgjorde ett trendbrott där det traditionella symfoniska ljudspåret ersattes med popmusik. Simon & Garfunkels låtar tillsammans med en koncentrerad dialog och estetik som för associationer till pop-konsten skapar en film med mångbottnad stämning.

Les Cousins (Kusinerna)

Kusinerna filmrutaKusinerna (Les cousins) från 1958 är ett psykologiskt fängslande triangeldrama med foto av Henri Decae à la nya vågen. Charles flyttar in hos sin kusin Paul i Paris. Paul är teatralisk med en stark personlighet som illumineras av hans vältalighet och intelligens. Charles är mer jordnära och söker det genuina samtidigt som han uppvisar en stor sensibilitet.

Filmens dynamik utgår i hög grad från dessa personers skilda sidor och levnadsmönster.  Paul tar och ger i den dekadenta umgängeskretsen, när Charles stöter ihop med Florence och verkar ha funnit något innerligt verkar Paul avundsjuk. Han intalar Florence att hon inte är Charles typ utan oundvikligen tillhör det dekadenta och tillfälligt lustbetonade.

Det blir en mätning mellan livsstilar och Paul med sin nöjeslystnad och slapphet ser ut att vinna emot Charles flit och ärliga strävan. Tre tydliggörande exempel visar sedan hur lite fult spel, lite fusk och lite tur är receptet för framgång i denna värld regissören och manusförfattaren Claude Chabrol ger oss.

Citizen Kane

Citizen Kane filmrutaFilmhistoriens största koloss som först var nära att inte bli av då en mogul inom tidningsbranschen kände igen sig i filmens manus och försökte förbjuda den. Citizen Kane blev dock ingen politiskt inlaga eller en närblick mot den påstådda förebilden utan i hög grad en personlighetsstudie kring temat hur individen går från anonym till offentlig.

Bakom regin står Orson Welles som redan innan filmen ansågs som ett underbarn i teatervärlden. Hans berömda debutfilm fick en särställning i filmhistorien och inflytandet på andra filmer är stort. ”Rosebud” har dessutom blivit en kulturell referens och nämns ordet vet de flesta vilken film som anspelas på. ”Rosebud”, var det mystiska namn som huvudpersonen yttrar som sitt sista ord och som blir filmens gåta, vilket till slut blir svaret på en människas liv och inte död.

Touch of Evil (En djävulsk fälla)

Touch of Evil filmrutaTouch of Evil har fått stå i skuggan av Citizen Kane, men är inte desto mindre en stor filmklassiker. Orson Welles bidrag till film noir genren står ut som än mer råare och desillusionerad än vad som tidigare uppvisats. Efter en bilbomb tagit livet av två personen i en stad vid gränsen USA-Mexiko hamnar den mexikanska polisen Vargas på samma utredning som den korrumperade och osympatiske polischefen Quinlan.

Stilmässigt är chiaroscuro-effekterna frapperande och kameratekniken och bildlösningarna geniala. Den främsta versionen är den som restaurerades 1998 och gjordes om efter Welles återfunna instruktioner – Welles som under filmproduktionens slutskede lösgjort sig för ett annat projekt.

Ran

Filmklassiker filmruta 3Akira Kurosawas filmklassiker med blodsmak där förlagan är Shakespeares pjäs Kung Lear. Utsökta bildkompositioner och vackert foto av Japan pryder hela filmen och gör varje scen till något extra. Förutom det filmiska artisteriet finns här ett berättande präglat av lyriskt svårmod.

Ran är också ett fängslande krigsdrama som utspelar sig i Japansk medeltid där ett maktspel mellan en far och tre söner eskalerar till storskaliga strider.

Filmklassiker

Vad är en filmklassiker? Någon gällande definition uppställd av någon filmhistoriker eller dylikt finns givetvis inte. Vad som är en filmklassiker betingas delvis av subjektiva utgångspunkter, men inte desto mindre finns vissa vedertagna uppfattningar.

En filmklassiker brukar vara en film som bevarat sin ställning som ett verk utöver det vanliga under lång tid. I denna synvinkel är biljettintäkter ett åsidosatt kriterium, det handlar snarare om filmens kvalitet och inte sällan om dess inflytande på genren eller filmen över huvud. De ska så klart vara bra skrivna med ett starkt manus, som Hitchcock sa: ”The three most vital elements in any good film are the script, the script, the script.”

Det finns även inom filmkonsten en kanon, vilka som har en självklar plats inom denna är till exempel Pansarkryssaren Potemkin, Citizen Kane och Sunset Boulevard. Bland mer moderna filmklassiker kan nämnas The Graduate, Gudfadern och Blade Runner.

För att ge ytterligare tips till dig som letar efter klassiska filmer kommer här ett axplock genom filmhistorien:

Stumfilmseran 1895-1939

Le Voyage dans la lune (Resan till månen, 1902), Intolerance (1916), Sherlock Jr. (1924), The Gold Rush (1925)

1930-1949

42nd Street (1933), Gone With the Wind (1939), Casablanca (1942), The Red Shoes (1948)

1950-1969

All About Eve (1950), Singin’ in the Rain (1952), La Strada (1954), The Searchers (1956), Some Like It Hot (I hetaste laget, 1959), The Apartment (1960)

1970-1989

A Clockwork Orange (1971), One Flew Over the Cuckoo’s Nest (Gökboet, 1975), Star Wars (1977), Diner (Fiket, 1982)

Se även Svenska filmklassiker