Sidney Poitier gjorde ofta filmer där rasmotsättningar mellan vita och svarta var ett övergripande tema, men där det också fanns möjlighet till gränsöverskridande i slutändan. Något som gällde bland annat i In the Heat of the Night och Guess Who’s Coming To Dinner.
Temat är också gällande i The Defiant Ones (med den svenska titeln Kedjan) från 1958. Här är Sidney Poitiers karaktär Noah Cullen som är svart och John Jackson (Tony Curtis) som är vit fastkedjade tillsammans och på flykt efter att deras fångtransport kört av vägen.
De har en lång svans efter sig med spårhundar, poliser och tillfälligt inkallade. Trots att de båda männen knappt kan tåla varandra är dem på grund av omständigheterna i ömsesidig beroendeställning. Deras sammanlänkade tillvaro har också en symbolisk dimension då de inte kan nonchalera varandra utan måste lyssna på varandras ord och delta i varandras handlingar.
Regissör och producent är Stanley Kramer som även stod för regi och produktion i filmen Guess Who’s Coming To Dinner. Då Guess Who’s Coming To Dinner tyngs av en överspändhet i hur den tacklar temat kring rasmotsättningar vinner The Defiant Ones på att den aldrig håller föredrag om sitt ämne.
Filmens betyg:
Recension av Oskar Strandberg