The Kid Stays in the Picture från 2002 är filmatiseringen om Robert Evans liv, en medioker skådespelare som skulle bli en inflytelserik filmproducent på Paramount.
Det rör sig om en biografisk film baserad på Evans självbiografi med samma namn. Till formen är det en dokumentärfilm, fast med Robert Evans egen berättarröst som hela tiden finns tillgänglig skapas en fiktiv stämning bland arkivbilder och klipp från filmer där Evans antingen var skådis eller producent.
The Kid Stays in the Picture är intressant inte minst för dem som vill ha en inblick i filmindustrin och det inflytande Evans hade på en rad storfilmer. Här berättas det hur Evans övertalade Roman Polanski att förflytta sig till USA för att filma Rosemary’s Baby, hur Evans blev förälskad och gifte sig med Ali MacGraw som spelade den kvinnliga huvudrollen i Love Story. Evans ger sig själv också en stor roll i hur slutresultatet av Gudfadern förvandlades från en dussinfilm till ett stort epos.
Men det är samtidigt en berättelse om ett livsöde som präglas av uppgång och fall. Det hårda arbetet bar frukt i form av framgång, men dessa ”eighteen hours, eights days a week” renderade i en tillvaro utan ett naturligt umgängesliv. Efter hans fästmö MacGraw under inspelningarna till The Getaway påbörjat en romans med hennes motspelare Steve McQueen följde snart ytterligare bakslag. Droger kom in i bilden och Evans blev även indragen i en mordutredning.
The Kid Stays in the Picture ger oss ett intressant utsnitt ur Hollywoodfilmen under 1960- och 70-talen och för ovanlighetens skull är det producentens roll som står i fokus.
Filmens betyg: